ronaldussen.punt.nl
Oost, West. Treint best!
Het was deze week herfstvakantie en ik zat de hele week bij een vriend die vlakbij Rotterdam woont. Woensdag had ik echter een afspraak in Zutphen die max. een uur zou duren.
Ik besloot dan maar om er een hele treindag van te maken, alleen heen en weer reizen vond ik ook weer zo zonde van de tijd.
 
Hieronder een fotoverslag van de dag.
 
De te nemen route: Rotterdam Centraal – Utrecht – Arnhem – Zutphen - Winterswijk – Arnhem – Tiel – Geldermalsen – Dordrecht – Rotterdam Centraal.
 
De lijnen Winterswijk-Doetinchem, Arnhem-Tiel-Geldermalsen en Geldermalsen-Dordrecht had ik nog nooit bereden.
 
We schrijven woensdag 28 oktober 2009.
 
Half 8 gaat de wekker en na het ontbijt en het verdere opstaanritueel pakte ik mijn fotocamera, smeerde ik wat brood voor de dag en kreeg ik op het laatste moment nog wat lollies toegestopt van de vriend waar ik die week bij verbleef. Dit gaf me een behoorlijk schoolreisgevoel. Den geplette broden in de tas en wat lekkers voor onderweg ;)
 
Iets voor half 9 stappen we de auto in en brengt hij me naar het centraal station.
Het was erg rustig op de weg dus waren we al rond 5 voor 9 op het station.
Ik had echter de trein van 9.33 uur gepland om te nemen.
 
Het was al een mooie dag aan het worden. De zon die al aardig opgekomen, blauwe lucht en mooie wolken dus besloot ik maar om wat foto’s te maken op het station.
 
De ICMm op spoor 14 staat gereed als IC naar UT van 9:03. Op spoor 16 staat een SLT.
 
Linker ICMm nog een keer in beeld. De trein rechts kwam net binnen. Dat stel werd even later afgekoppeld.
 
Kop van het SLT stel beter in beeld (helaas niet gelet op die lantaarnpaal :S). Afgezien van het zwart aan de voorkant, vind ik het toch wel een mooie trein.
 
Ik vond het al vreemd dat de frontlichten aanwaren, nu bleek waarom. Het stel ging een ritje maken. (overbrenging, testrit?)
 
De opkomende zon in combinatie met de wolken gaf een mooi lichteffect op de hoge gebouwen rond het station.
 
Hier zien we onder andere het Nationale Nederlanden kantoor.
 
Zelfde gebouwen, maar nu zijn de treintjes ook zichtbaar ;)
 
Blik op de karakteristieke kappen van Roterdam Centraal die zullen verdwijnen bij de nieuwbouw.
 
 
 
 
Foto’s genomen vanaf de loopbrug.
 
Om kwart over 9 had ik het wel gezien, en ik vond het wel prettig als ik een beetje speling had in de reistijd, mocht ik door onverhoopte vertragingen een trein missen…
 
Ik nam de IC naar Utrecht van 9 uur 17. In Utrecht stapte ik over op de IC naar Arnhem van 10.07 uur, om vervolgens daar over te stappen op de Sprinter naar Zutphen van 10.52 uur.

Het betrof een mat. 64 Plan T met het nummer 526.
Ik besloot achteraan plaats te nemen. Het stel was zowel van buiten als van binnen goor.
Van binnen was het helemaal ondergespoten met de Graffiti en je kon door het vuil nauwelijks door de ramen heen kijken.
Ik snap dat deze treinen hun langste tijd gehad hebben, maar het lijkt me wel normaal om ze nog enigszins schoon te houden. Stellen laten rondrijden die zelfs van binnen helemaal onder de graffity zitten is echt schandalig (echt, alle wanden zaten van beneden tot aan het plafond onder dat smerige spul)
 
In Zutphen heb ik het stel op de foto gezet.
 
De reis was voorspoedig verlopen dus was ik vroeger dan oorspronkelijk gepland in Zutphen.
Toevallig stond de vernieuwingstrein van Strukton bij de werkplaats daar.
 
Kraan die de dwarsliggers af en aanvoert van de vernieuwingstrein
 
Gedeelte van de vernieuwingstrein zelf
 
Ik had het snel gezien en ging ik maar naar het busstation om op zoek te gaan naar de bus die ik moest hebben.
Volgens de planning van 9292OV moest ik bus 89 hebben. Ik zag enkele chauffeurs staan kletsen en besloot om te vragen waar precies bus 89 vertrok.
 
Na de vraag waar ik precies moest wezen bleek, dat ik met die bus nooit op tijd op die afspraak zou komen en ik beter bus 80 kon nemen. Er werd me gelijk uitgelegd bij welke halte ik moest uitstappen (werd ook netjes door de chauffeur in de bus aangegeven!) en hoe ik in de straat kwam waar ik wezen moest. Dikke pluim voor deze chauffeurs!
 
Na een kleine 3kwartier pakte ik bus 82 weer terug naar het station.
Ik had geen drinken meegenomen en had nu toch wel wat dorst gekregen. Dus hup, naar de kiosk om een flesje cola te halen.
Toen naar spoor 1b gelopen om de Syntus trein van 13.07 uur naar Winterswijk te pakken.
Het was stel 25. (Spoorjan Willink, oprichter Achterhoekse Spoorwegen. (Wikipedia)).
 
 
Vanuit de trein zag ik nog een bruine 2200 die nog in België dienst heeft gedaan en een behoorlijk onttakelde MP in NS/Cargo kleuren en ProRail opschriften.
 
 
We vertrokken keurig op tijd echter kregen we bij de stop in Vorden een vertraging van ongeveer 15 minuten (Bij eindbestemming verkort tot 10 min.) omdat de tegentrein een behoorlijke vertraging had.
 
De lijn Zutphen – Winterswijk is een erg mooie lijn met wisselende landschappen.
Je kon goed zien dat herfst al aardig gevorderd was met mooie kleuren tot gevolg.
 
 
We kwamen uiteindelijk met +10 aan in Winterswijk. De trein naar Arnhem stond er nog, dus werd het hollen om deze nog te halen.
Even later vertrok de trein en kon ik nog een locomoter en de bekende DE II van de HSA op de foto zetten.
 
 
 
Het trein waar ik inzat betrof stel 27 (Schrijver/dichter Gerrit Komrij (wiki)) die achter de 26 (Historicus, dichter/schrijver A.C.W Staring (wiki))zat. Leuk toeval.
 
Het landschap tussen Winterswijk en Arnhem vond ik een stuk minder aantrekkelijk.
Bij het stationnement in Terborg liepen we ruim 5 minuten vertraging op door een eveneens vertraagde tegentrein.
 
Bij aankomst om 15.02 had ik net de trein naar Tiel gemist. Door de omroep hoorde ik dat ik net op tijd in Arnhem was aangekomen, want er was vanaf dat moment geen treinverkeer meer mogelijk tussen Arnhem en Zevenaar door een defecte trein. (Kwartiertje later was die stremming alweer voorbij.)
 
De volgende trein naar Tiel zou om 15.33 uur vertrekken, dus had ik even de gelegenheid om wat foto’s te maken.
 
Hier moet ooit het nieuwe station komen…
 
Tijdelijk station
 
Lint 26&27 van Syntus samen in beeld. Ze konden om 15.20 uur weer vertrekken richting Doetinchem/Winterswijk.
 
Bovenleidingconstructie bij spoor 3
 
Nogmaals het tijdelijke station.
Bij nader inzien vind ik het toch wel een leuke foto geworden met dat lijnenspel.
 
Om 10 over 3 vertrok de intercity naar Zwolle, gereden door ICRm.
Hier de BDs in beeld.
 
Nadat om 15.20 uur de lintjes van Syntus vertrokken waren, kwam Buffel 53 binnen op spoor 6. Deze bleek nog stickers op bijna alle deuren te hebben die aangebracht werden ten tijde van de omschakeling naar het niet roken in treinen.
 
 
Om iets voor half 4 kwam buffel 55 van Syntus binnen om als stoptrein weer naar Tiel te gaan.
 
 
Arnhem-Tiel is best een leuk lijntje zo tussen de fruitbomen.
Vlak bij me zaten wat mensen erg luidruchtig te babbelen met elkaar. Mijn MP3 speler vond dat blijkbaar ook en speelde spontaan “You Talk Too Much” van Joe Jones.
 
Om 10 over 4 kwam ik aan in Tiel en stond een Mddm stel klaar om me naar Geldermalsen te brengen. Deze vertrok om 16.20 uur, en om 3 over half 5 kwam ik in Geldermalsen aan.
 
De stoptrein naar Dordrecht zou om 7 over half 5 vertrekken, dus had ik nog even tijd om in het laatste ,voor foto’s, acceptabele licht de Spurt van Arriva op de foto te zetten.
 
Het betrof stel 504
 
Sommige stukjes van deze lijn vond ik leuk, andere stukjes vond ik weer zeer saai. Zeker wanneer je dichterbij Dordrecht kwam, werd het uitzicht er niet beter op.
Gorinchem en Dordrecht Stadspolders waren wel de dieptepunten op deze lijn.
 
Iets voor half 6 kwam ik aan in Dordrecht en stapte ik over op de IC naar Rotterdam centraal.
Deze was iets vertraagd door een goederen trein.
 
Rond 10 voor 6 kwam ik aan in Rotterdam en werd ik opgehaald, nadat ik eerst even 2 Pizza’s Dönner bij een broodjeszaak achter CS had gehaald.
Dat was een zeer lekkere afsluiting van een geslaagde treindag!
Zou ik ’s vaker moeten doen ;)

Reacties

Dream op 01-11-2009 20:42
Heb ik nu toch die rit voor de 2e keer meegemaakt, en dat zonder dat ik erbij was. Maar volgende keer lollie's & drinken hoor.
Wubbo op 02-11-2009 21:57
Hoe dichter bij Dordt...
 
En je plaatjes doen stom!
ronaldussen op 02-11-2009 21:58
Hoezo stom?
Wubbo op 02-11-2009 22:08
Ze vallen buiten het tekstvak en achter de links rechts!
ronaldussen op 02-11-2009 22:10
Hmz. Bij mij zijn de foto's gewoon helemaal zichtbaar en verdwijnen niet ergens achter ofzo. Ze zijn wel te breed voor het oorspronkelijke lay-out, maar vallen niet weg.
Wubbo op 04-11-2009 23:12
Ik zie het al, dat probleem is er alleen in Firefox. IE vernaggelt inderdaad ook de layout maar laat de foto's wel helemaal zien...
Laura op 12-12-2009 09:37
Wat een leuk verhaal! Je nam me weer helemaal mee!
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl